Subscribe via: RSS

Damage Control – “Ultranoia”

Posted on 03 July 2017

Damage Control – “Ultranoia”

Format: (Album) CD, digital
Skivbolag: Rarefraction Records (osignerat)
Releasedatum: 12 maj 2017
Genre: Electro-industial
Bandmedlemmar: Bill Barsby, Damian Davis, Markus App, Jason Podmore
Land: Australien/Tyskland/England
Recensent: Jens Atterstrand

HemsidaFacebookLast.fmtidalSpotifydeezergoogleplayitunesDiscogsBandcampYoutube

(English version below)

Förvaltar arvet från fornstora hjältar med bravur

De senaste årens pågående våg av starka electro-industriella skivsläpp med en synnerligen kanadensisk touch, från akter som Dead When I Found Her, Statiqbloom, 2nd FaceMildreda med flera, verkar vara långt ifrån över.

Senast i raden är den nya kvartetten Damage Control med den Englands-födde och numera Australien-baserade Bill Barsby i spetsen som, till synes likt gubbar i lådan, dyker upp mer eller mindre från ingenstans och släpper ett av årets hittills mest imponerande debutalbum. Till sin hjälp har man plockat in det rutinerade Vancouver-radarparet Greg Reely och Chris Peterson, som tidigare är kända för sitt arbete med en oändlig rad skivsläpp med akter som Front Line AssemblyOhmNoise UnitWillDeleriumSkinny Puppy och Unit 187 för att nämna några. Med stor omsorg har man tillsammans med bandet klätt Damage Controls låtar i en klassisk ljudkostym som med bravur förvaltar arvet från fornstora, såväl brittiska som kanadensiska, hjältar i genren.

Välproducerade och träffsäkra hitlåtar som “Hatecrime” (som även levereras i en blytung EBM-version av danske Claus Larsen från Leaether Strip) och “Reasons” träffar verkligen mitt i prick. Men bortom dessa så finner jag, efter ett antal genomlyssningar, snabbt helt andra personliga favoriter på det här albumet, som det mörka och tungt rytmiska mellantempospåret “City of Ruins” och den krypande och nästintill obehagligt suggestiva “Trauma”. Båda låtarna, vars låttexter och sånginsats för övrigt är bidrag från den gästspelande Ohm– och Landscape Body Machine-medlemmen Craig Huxtable, har en till synes oändligt tjock och genomarbetad ljudbild där en mängd riktigt snygga detaljer träder fram ur mörkret.

Textmässigt och fullt temaenligt så skickar Damage Control på “Ultranoia” ett antal kängor mitt i solar plexus på de som i största utsträckning bär ansvaret till vår just nu mörka och trasiga omvärld med alla dess galenskaper. Men hur mörk och trasig värden än må vara, nästan lika komplett och strålande är det här debutalbumet.

Tracklist

01. After The Fire (05:19)
02. Hate Crime (05:05)
03. Reasons (05:36)
04. City of Ruins (05:08)
05. World in Decline (03:49)
06. Ruined (03:09)
07. Ghost in the Attic (03:47)
08. Angst (feat Ohm) (05:27)
09. Trauma (04:56)
10. Hell’s Gate (07:04)
11. Hate Crime (Leaether Strip Remix) (06:28)

(English version below)

Successfully manages the legacy of great heroes

The recent wave of strong electro-industrial album releases with a certain Canadian touch, from acts like Dead When I Found Her, Statiqbloom, 2nd Face, Mildreda and others, seem to be far from over.

Latest in line is the new quartet Damage Control, fronted by the England-born now Australian based Bill Barsby, who seemingly from nowhere appears to release one of this year’s most impressive debut albums. To accomplish this they have taken on the experienced Vancouver-duo Greg Reely and Chris Peterson, who are previously known for their work with an endless number of acts such as Front Line Assembly, Ohm, Noise Unit, Will, Delerium, Skinny Puppy and Unit 187 to name a few. With great care, Damage Control’s songs have been dressed in a classical sound suit that Successfully manages the legacy of both British and Canadian heroes of the genre.

Well-produced hit songs such as “Hatecrime” (wich is also delivered in a heavy EBM-version by Danish Claus Larsen from Leaether Strip) and “Reasons” really hit the spot straight away. But beyond these tracks, after a number of listens, I quickly find other personal favorites on this album, like the dark and heavily rhythmic midtempo track “City of Ruins” and the creepy and almost unpleasantly suggestive “Trauma”. Both songs, whose vocals and lyrics are contributions from the guest-starring Ohm and Landscape Body Machine member Craig Huxtable, have a seemingly endlessly thick and well-crafted sound image where a lot of really nice details emerge from the dark.

Lyrically and faithful to it’s theme, Damage Control’s “Ultranoia” puts a number of kicks straight in the solar plexus of those who largely bear the responsibility of ours, to a large extent, nowadays dark and broken world with all its flaws. But how dark and broken the world even may be these days, almost as complete and brilliant is this debut album.

Share Button

Comments are closed.

Klubb död

Ginza

Poponaut.de

Radio Virus

Nordhausen-Schallplatten

Storming the Base

Elektrophoto

Our Flickr Photos - See all photos

Related sites