Subscribe via: RSS

Scandroid – “Scandroid”

Posted on 21 January 2017

Scandroid – “Scandroid”

Format: (Album) CD, digital, kassett
Skivbolag: FIXT Music
Releasedatum: 16 november 2016
Genre: Synthpop, synthwave
Bandmedlemmar: Klayton
Land: USA
Recensent: Stefan Last

 

HemsidaFacebookTwitterLast.fmtidalSpotifydeezergoogleplayitunesDiscogsBandcampSoundcloud

(English version below)

Synthpop och synthwave i perfekt symbios!

Ibland dyker de där riktigt sällsynta pärlorna upp som en skön cocktail av lika delar slump och tillfälligheter. Någon postade ett videoklipp på Facebook med ett band som gjort en cover på Tears For Fears gamla hit ”Shout”. Tvekade väl lite först men tänkte ”Äsch, jag tar väl en titt. Det är ju en bra låt i alla fall…”. Det visade sig vara riktigt ordentligt bra! En version ganska trogen originalet, men snyggt producerad och iklädd en modern kostym. Detta måste jag kolla upp! Bandet kallade sig Scandroid och visade sig vara ett nytt enmansprojekt av Detroit-baserade producenten Klayton (känd sedan tidigare från bland annat Celldweller och Circle of Dust red.anm). Det självbetitlade debutalbumet hade just släppts, så jag surfade över till hans Bandcamp-sida och lyssnade. Redan efter ett par låtar var jag såld.

Den senaste tidens våg av synthwave märks av från start, men i princip hela albumet igenom är den tätt sammanflätad med en lika stor dos modern synthpop. Här och där skymtar även små doser new wave och mer retrodoftande synthpop som bryter av och håller lyssnaren på tårna.

”2517” inleder och de första 45 sekunderna av introt skulle kunna vara hämtat från något på Depeche Modes ”Songs Of Faith And Devotion”, men sedan blir det betydligt mer synthwave med vocoders och allt.

Andra spåret ”Salvation Code” i sin tur är en riktig hi-nrg-stänkare med ett skoningslöst driv som inte släpper taget förrän den gjort sitt efter nästan sex minuter.

Låtar som ”Aphelion”, ”Datastream” och ”Neo-Tokyo” är utmärkta exempel på Klaytons förmåga att väva samman synthpop och synthwave med ett resultat det slår neonfärgade gnistor om.

Efter tidigare nämnda ”Shout” är det dags för ”Destination Unknown”. Den är en av tre instrumentaler på albumet, och medan denna är ett upptemponummer som gasar på duktigt i bortåt 140 BPM så drar den andra, ”Atom & E.E.V.”, ner tempot betydligt. Den tredje, ”Singularity”, är en lågmäld men dramatisk albumavslutare i Vangelis anda.

Som sagt får vi oss också några små doser av old school synthpop- och new wave-influenser också. Dessa vävs snyggt in i låtar som ”Connection” och ”Empty Streets”. I ”Awakening With You” finns tecken på att man förmodligen skulle kunna hitta New Order och Duran Duran i Klaytons skivsamling.

Som recensent vill man inte vara alltför generös med att dela ut tiopoängare. Man vill spara dem åt skivsläpp som verkligen golvar en, så när man hamnar nära full poäng så tar man gärna en extra funderare på om något saknas eller kunde gjorts bättre. I det här fallet hittar jag inget sådant. Från första till sista sekund levererar Scandroid en debut som är snudd på fulländad. Produktionen är varierad och visar på en kreativ bredd samtidigt som albumet utan problem håller ihop som en enhet, och sångförmågan är det heller inget fel på.

Det är sådant här som man som musikfantast lever för. De där få gångerna man upptäcker något helt nytt som får en att glömma allt annat för en stund och bara sitta där och le lite fånigt för sig själv. Tack så mycket Klayton!

Tracklist

01. 2517 (04:39)
02. Salvation Code (05:50)
03. Aphelion (05:35)
04. Shout (03:58)
05. Destination Unknown (03:38)
06. Connection (03:57)
07. Datastream (04:29)
08. Empty Streets (04:59)
09. Awakening With You (05:02)
10. Atom & E.E.V. (05:35)
11. Neo-Tokyo (06:13)
12. Pro-Bots And Robophobes (feat. Circle Of Dust) (04:02)
13. Eden (05:40)
14. Singularity (03:40)
15. Eden (Waveshaper Remix) (04:38)**

** = Digital only

(English version below)

Synthpop and synthwave i perfect symbiosis!

Sometimes those really rare gems appear like a sweet cocktail made from coincidence and pure chance. Someone posted a clip on Facebook with a band that did a cover of the old Tears For Fears classic ”Shout”. I did hesitate at first, but then I thought ”What the hell, I’ll have a look. It is a good song after all…”. Turns out it was really good! Quite faithful to the original, but with a solid production giving it a modern twist. Had to look this up! The band was named Scandroid, and it turns out it’s a new one-man project from Detroit-based producer Klayton (previously known from projects like Celldweller and Circle of Dust editor’s note). The self-titled debut album had just been released, so I headed over to his Bandcamp page and had a listen. A couple of songs in and I was hooked.

The recent wave of synthwave is apparent right from the start, but basically throughout the entire album it’s tightly interwoven with an equal dose of modern synthpop. Here and there are small bursts of new wave and more retro tinged synthpop to stir things up and keep the listeners on their toes.

2517” opens the album and the first 45 seconds of the intro could’ve been something taken from Depeche Mode‘s ”Songs Of Faith And Devotion”, but then turns decidedly more synthwave complete with vocoders and all.

Second track ”Salvation Code” comes next and is a proper hi-nrg blaster with a relentless drive that won’t let go before it’s done its thing after almost six minutes.

Songs such as ”Aphelion”, ”Datastream” and ”Neo-Tokyo” are perfect examples of Klayton‘s ability to merge synthpop and synthwave, all of them causing neon-coloured sparks to fly.

After the previously mentioned ”Shout” it’s time for ”Destination Unknown”. It’s one of three instrumentals on the album, and while this is an uptempo number speeding along at around 140 BPM, the second one, ”Atom & E.E.V.”, slows things down significantly. The third one, ”Singularity”, is a quiet yet dramatic album closer channelling the spirit of Vangelis.

As previously mentioned we’re also treated to some old school synthpop and new wave influences. These are woven into the fabric of songs like ”Connection” and ”Empty Streets”. In ”Awakening With You” there are signs that suggests that you’ll more than likely find New Order and Duran Duran in Klayton‘s record collection.

As a reviewer you don’t want to be too generous handing out full scores. You want to save those for releases that will knock your socks off, so when you end up close to the top score you’re really giving it some extra thought. Is there something missing, or could something have been done better? In this case I could not find any such thing. From the first second to the last Scandroid delivers an album that is damn near perfect. The production is varied and displays a creative width while at the same time holding the album together as a unit, and the vocal abilities are also top notch.

This is the sort of thing you live for as a music fan. Those few occasions when you discover something entirely new that makes you forget everything else for a while and just sit there with a silly smile on your face. Thank you Klayton!

Share Button

Comments are closed.