Subscribe via: RSS

Glass Apple Bonzai – “In the Dark”

Posted on 17 January 2017

Glass Apple Bonzai – “In the Dark”

Format: (Album) CD, 2CD**, vinyl
Skivbolag: Artoffact Records
Releasedatum: 18 november 2016
Genre: Synthwave, synthpop
Bandmedlemmar: Daniel Belasco
Land: Kanada
Recensent: Stefan Last

HemsidaFacebookLast.fmtidalSpotifydeezergoogleplayitunesDiscogsBandcampSoundcloudReverbnationYoutube

(English version below)

En befriande skamlös 80-talsflirt

Glass Apple Bonzai är ett av kanadensiska Daniel Belascos många musikprojekt. ”In The Dark” är den tredje fulländaren, och här handlar det om ren och skär synthpop som inte på något sätt skäms för sina starka 80-talsinfluenser.

Light In The Darkness (Overture)” inleder och sätter tonen direkt, och det råder ingen större tvekan om att 80-talets filmsoundtrack är en stor inspirationskälla.

I låtar som ”Holy War”, ”What They Say” och avslutande ”A Wicked Fire” blir också influenserna från 80-talets poppigare sida av synthen påtagliga, och man kan nog anta att artister som Howard Jones, Thomas Dolby och Duran Duran har snurrat flitigt på Belascos skivspelare genom åren.

I titelspåret ”In The Dark” kan man ana inslag av New Yorks electroscen ca 1982/83, medan ”The Unholy” uppvisar något tyngre och mörkare tongångar med spår av tidig EBM.

”Suicide, You, And I” är nog den låt som snabbast greppade tag i mig med sin omedelbara refräng och tillhörande synthwave-slinga. Denna låt tillsammans med ”Modern Lights” är de låtar där 80-talsinfluenserna är något mindre direkta, även om de helt klart finns där.

In The Dark” är befriande tydlig i sitt 80-talsflirtande vilket bara känns fräscht när det på sina håll än idag är ett årtionde det tittas snett på. Albumet visar upp ett förstklassigt låtskrivande, en total frånvaro av utfyllnadsspår och snygg produktion rakt igenom. Då detta är mitt första möte med Glass Apple Bonzai står det nu klart att jag måste kolla upp tidigare releaser. Att döma av vad jag hört här så har jag med stor sannolikhet en del riktigt trevligt att upptäcka…

Tracklist

01. Light In The Darkness (Overture) (03:48)
02. Holy War (04:20)
03. In The Dark (03:58)
04. Suicide, You, And I (04:09)
05. The Unholy (Interval) (04:37)
06. Light In The Darkness (Reprise) (03:48)
07. What They Say (featuring Hello Moth) (03:44)
08. Modern Light (monologue by Alex Reed) (04:10)
09. A New Day Begins (04:05)
10. A Wicked Fire (Finale) (04:27)

Bonus CD ”Perpetuum Nocturna Diaboli” **

01. Wouldn’t That Be Nice (03:24)
02. In The Sun (Outtake) (04:45)
03. What They Say (Radio Edit) (04:30)
04. Drudgery V.2 (04:15)
05. Holy War (Extended) (08:15)
06. He Who Walks (Outtake) (05:21)
07. Disappear V.2 (featuring Jeye Daye) (03:16)
08. I Gave Myself To The Devil (Improv) (10:11)

** = 2CD edition only, but also available to purchase as a separate download

(English version below)

A refreshingly shameless flirt with the 80s

Glass Apple Bonzai is one of Canadian Daniel Belasco‘s many musical projects. ”In The Dark” is the third full length release, and it’s all about pure, unadulterated synthpop which in no way shies away from its strong 80s influences.

Light In The Darkness (Overture)” opens the album and sets the tone right away, and there’s no doubt that soundtracks of 80s movies is a huge inspiration.

In songs like”Holy War”, ”What They Say” and album closer ”A Wicked Fire” the influences from the poppier side of synth become obvious, and one can assume that artists like Howard Jones, Thomas Dolby and Duran Duran have been given a few spins on Belasco‘s record player over the years.

The presence of the New York electro scene ca 1982/83 is palpable in ”In The Dark”, while ”The Unholy” presents a heavier and darker sound with traces of early EBM.

”Suicide, You, And I” is probably the song that first grabbed me with its immediate chorus and accompanying synthwave melody line. This one together with ”Modern Lights” are songs where the 80s influences are slightly less direct, even though they’re quite obviously still there.

In The Dark” is refreshingly upfront about its 80s flirtation which is only positive as it’s still today a decade that is frowned upon. The album displays proper first-class songwriting, a total absence of fillers along with top notch production throughout. As this is my first time experiencing Glass Apple Bonzai it is quite clear to me that I will have to check out his previous releases. Judging by what I’ve heard here, chances are I’ve got a lot of great stuff to discover…

CLICK HERE TO ORDER THIS ALBUM (USA AND CANADA)

Share Button

Comments are closed.