Subscribe via: RSS

Rome – “Coriolan” + “The Hyperion Machine”

Posted on 14 September 2016

Rome – “Coriolan” + “The Hyperion Machine”

Format: (Minialbum) CD, LP, Digital / (Album) CD, LP, Digital
Skivbolag: Trisol
Releasedatum: 1 apil 2016 / 12 augusti 2016
Genre: Neofolk
Bandmedlemmar: Jérome Reuter, Nikos Mavridis, Patrick Damiani
Land: Luxemburg
Recensent: Niklas Hurtig

FacebookLast.fmSpotifyitunesDiscogsSoundcloud

(English version below)

Två musikaliska pärlor i en historisk kontext

Den ständigt produktive Jérôme Reuter med vänner har släppt inte mindre än två album i år. “Coriolan” släpptes tidigare i vår och är ett fantastiskt minialbum där Jérôme utforskar de mer experimentella delarna av Rome. Med influenser dels från post-punk, martial industrial och neoklassisk musik har albumet ett sound som starkt påminner om de tidigaste albumsläppen för tio år sedan. På “Coriolan” får vi äntligen ett par fantastiska spår i inledande ”Investiture” och avslutande ”Funeratio”, i samma stil som ”Ni dieu ni maitre” och ”Les Hirondelles”, vilket är mycket välkommet. Annars kan man notera att ”Fragments” är en väldigt upplyftande punkig historia medan “Coriolan” är en av bandets mer episka verk och ett mycket bra sådant.

Det andra är “The Hyperion Machine” och Rome fortsätter att sätta nutiden i en historisk kontext allt presenterat i en semiakustisk skrud. Fascinationen för det förra århundradets Europa är ständigt närvarande. Ljudbilden påminner mer om den före det episka trippelalbumet “Die Æsthetik Der Herrschaftsfreiheit” från 2011. Det blandas friskt från Folk-pop på ”Cities of Asylum” till den mer mörka melodiska ”Skirmishes for Diotima” och den fantastiska och melankoliska ”Adamas”. Tre spår som sammanfattar allt vad Rome handlar om.

På det femte spåret “Stillwell” bidrar ingen annan än vår egna Joakim Thåström med bakgrundssång. Även om man kanske hade önskat sig en duett så får vi nöja oss med att Rome inkluderar bonusspret “FanFanFan” – som såklart är en cover på samma låt av just Thåström. Det känns ovant att höra refrängen på svenska men Jérôme gör en väldigt bra cover på denna svenska nationalklenod. Det är imponerande hur Jérôme kan inkludera så många olika musikstilar och ändå få det att låta som en helhet. En helhet som man aldrig kan ifrågasätta.

Sammanfattningsvis har Rome delvis gått tillbaka till rötterna med sina två albumsläpp i år och musikaliskt står gruppen starkare än någonsin.

8/10 STRÅLANDE!

 

 

Tracklist “Coriolan”
Coriolan

01. Investiture (3:22)
02. Make You A Sword Of Me (1:14)
03. Broken (4:43)
04. Fragments (3:07)
05. This Light Shall Undress All (2:40)
06. Coriolan (4:07)
07. Der Krieg (3:48)
08. Funeratio (3:11)

 

Tracklist “The Hyperion Machine”

01. The Hyperion Machine (0:24)
02. Celine In Jerusalem (4:42)
03. Transference (4:26)
04. The Alabanda Breviary (3:21)
05. Stillwell (5:04)
06. Cities Of Asylum (4:35)
07. Skirmishes For Diotima (4:42)
08. Adamas (6:33)
09. The Secret Germany (4:09)
10. Die Mörder Mühsams (4:28)
11. FanFanFan (4:55)

 

(English version below)

Two musical gems in a historical context

The ever productive Jérôme Reuter with friends are back with no less than two albums this year. “Coriolan” was released earlier this spring and was a fantastic minialbum were Jérôme explored the more experimental elements of Rome. Including influences from post-punk, Martial Industrial and neo-classical the sound of the album was more like that of the earlier releases more than ten years ago. We are finally presented with two fantastic tracks in the opening track ”Investiture” and the closing ”Funeratio”, resembling classic tracks like ”Ni dieu ni maitre” and ”Les Hirondelles”, which is much appreciated. Other than that the track ”Fragments” is an uplifting punky track while “Coriolan” is one of the groups more epic productions and a really good one too.

The other release is “The Hyperion Machine” and Rome continue to place our present time in a historical context, all presented in a semi-acoustic suite. The fascination for the last century Europe is ever present. The sound on the album is more resembling of that before the massive release “Die Æsthetik Der Herrschaftsfreiheit” from 2011 where musical styles like Folk pop on “Cities of Asylum” transitions into the dark  and melodic “Skirmishes for Diotima” and continues with the fantastic and melancholic “Adamas”. Three tracks that summarizes all that is Rome.

The fifth track “Stillwell” is a collaboration with our own Joakim Thåström who contributes with backing vocals. One could have expected a duet between the two but at least the cover track of Thåströms “FanFanFan” is included as a bonus. It feels wierd hearing the chorus in swedish but Jérôme manages to interpret this swedish national gem in his own way. It’s impressive that Jérôme is able to  mix all these different genres and make it a whole, a whole that you can never question. Rome has in some sense returned to their roots with these two releases and musically the group stands stronger than ever.

Share Button

Comments are closed.