Subscribe via: RSS

Marsheaux – “Ath.lon”

Posted on 19 June 2016

Marsheaux – “Ath.lon”

Format: (Album) CD, 2CD**, Vinyl, Digital*
Skivbolag: Undo Records
Releasedatum: 16 juni 2016
Genre: Electropop, synthpop
Bandmedlemmar: Marianthi Melitsi, Sophia Sarigiannidou
Land: Grekland
Recensent: Stefan Last

HemsidaFacebookTwitterLast.fmtidalSpotifydeezergoogleplayitunesDiscogsBandcampSoundcloudReverbnationYoutube

(English version below)

Marianthi och Sophia levererar igen

Marianthi Melitsi och Sophia Sarigiannidou i Marsheaux albumdebuterade år 2004 med ”E-bay Queen”, i ungefär samma veva som electroclashen peakade och tvärdog. I precis rätt tid injicerade den grekiska duon en välbehövlig dos känsla och melodier i den elektroniska poppen, något det då alltför länge varit brist på. Ett par år senare kom uppföljaren ”Peek A Boo” med vilken de började nå ut till en större publik runtom i Europa, något som fortsatte med tredje albumet ”Lumineux Noir” som licensierades av tyska bolaget Out Of Line. Inte heller ”Inhale”, som efter otaliga förseningar släpptes fyra år senare, gjorde någon besviken. Marsheaux har från början visat sig vara en av de mest pålitliga leverantörerna av högkvalitativ synthpop, och med deras våghalsiga men succéartade satsning på en coverversion av hela Depeche Modes album ”A Broken Frame” förra året har de nu också nått ut till en ännu bredare publik. Pressen är således på när de nu släpper sitt sjätte album ”Ath.Lon.”.

Inledande ”Burning” ger en retrodoftande, pulserande och intesiv start på tillställningen och släpper inte taget förrän det är dags för ”Like A Movie”, ett stycke klassisk Marsheaux-pop som för tankarna till debuten ”E-bay Queen”.

I ”Sunday” ligger ljudbilden nära den på deras Depeche Mode-hyllning och är en god representant för Marsheaux anno 2016. Efterföljande ”Wild Heart” höjer tempot och har kryddats med en nypa subtila gitarrer och elbas.

Now You Are Mine” innehåller element som för tankarna till Depeche Modes ”It’s No Good”. Nördfundering: Är det en sampling av introt till Okays ”For Love And Pride” vi hör alldeles i början av låten..?

”Strong Enough” är som ett showcase av allt som gör Marsheaux till ett av dagens bästa elektroniska popband; starka, svävande melodier, förstklassig produktion och en osviklig känsla för hur man testar nya grepp utan att vända allt på huvudet. Kanske plattans bästa spår och något Chvrches skulle varit stolta över.

Första singeln från albumet är ”Safe Tonight”, ett veritabelt vitaminpiller som utstrålar sol och lediga dagar. Ett måste på sommarens bilåkarplaylist!

Tempot dras tillfälligt ner på den drömska ”Mediterranean” och vi får följa med på en behagligt stillsam, soldränkt flygtur längs medelhavskusten.

”Let’s Take A Car” tar det ordentlig fart igen. Med sin drivande, obevekliga basgång tar låten kommandot och kommer få även den mest stelbente att åtminstone vicka på foten. Detta är en av de där låtarna man inte bör spela när man kör bil. Du kommer att köra för fort!

Avslutande ”The Beginning Of The End” börjar lågmält för att knappt halvvägs få sällskap av trummor som kunde vara avlägsna släktingar till de i Kate Bushs ”Running Up That Hill”, och snart ansluter också ett drivande, filmiskt stråkparti som blir den perfekta kulmen på albumet. Storslaget!

Ath.Lon.” är ett enastående exempel på hur modern synthpop kan låta när den görs av människor som som håller ena ögat på 80-talets elektroniska popskatt utan att försöka efterhärma den, utan istället låter det som var bra från den eran vara en inspiration snarare än en mall. Det andra ögat bevakar nuet, men blickar samtidigt nyfiket mot framtiden. Ett idealiskt recept för ett riktigt bra album visar det sig…

8/10 STRÅLANDE!

Tracklist

01. Burning (03:48)
02. Like A Movie (04:20)
03. Sunday (03:58)
04. Wild Heart (04:09)
05. Now You Are Mine (04:37)
06. Strong Enough (03:48)
07. Safe Tonight (03:44)
08. Mediterranean (04:10)
09. Let’s Take A Car (04:05)
10. The Beginning Of The End (04:40)
11. Butterflies (04:27) *

 

Bonus Disc **

01. Treasure
o2. Happiness
03. Stay Wild
04. How Beautiful

 

(English version below)

Marianthi and Sophia deliver once again

Marianthi Melitsi and Sophia Sarigiannidou of Marsheaux released their debut album ”E-bay Queen” in 2004, roughly around the time when the electroclash scene peaked and died. At just the right time the Greek duo injected a much needed dose of emotion and melodies into electronic pop, something that had been sorely lacking for far too long. A few years later the follow-up ”Peek A Boo” arrived which started to reach a bigger audience around Europe, and this continued with the third album ”Lumineux Noir” which was licensed by the German label Out Of Line. After several delays ”Inhale” was released four years later and didn’t disappoint. From the very start Marsheaux have proved to be highly reliable suppliers of quality synthpop, and with their brave but successful cover of Depeche Mode‘s entire ”A Broken Frame” album last year they have reached an even wider audience. So, the pressure’s on as they now release album number six, ”Ath.Lon.”.

Album opener ”Burning” provides a retro-tinged, pulsating and intense start to the proceedings and doesn’t let go until it’s time for ”Like A Movie”, a piece of classic Marsheaux pop reminiscent of the debut ”E-bay Queen”.

The sound palette of ”Sunday” is very close to that on their Depeche Mode tribute and is a worthy representative of Marsheaux in 2016, and on ”Wild Heart” they turn the tempo up a couple of notches and spice things up with a pinch of subtle guitars and bass.

Now You Are Mine” contains elements that brings Depeche Mode‘s ”It’s No Good” to mind. Nerd moment: Is that a sample of the intro of Okay‘s ”For Love And Pride” we hear at the beginning of the track..?

Strong Enough” is like a showcase of everything that makes Marsheaux one of today’s finest electronic pop bands; strong, soaring melodies, top notch production and an infallible ability to try new things without turning everything on its head. This may well be the best track on the album and could’ve been something that Chvrches would be proud of.

The first single from the album is ”Safe Tonight”, a veritable vitamin injection that radiates sunshine and lazy days off. A must on the summer roadtrip playlist!

The tempo temporarily slows down on the dreamy ”Mediterranean” and we get to tag along on a leasurly, sun-drenched flight along the coastline of southern Europe.

Things pick up pace again on ”Let’s Take A Car”. With its driving, relentless bassline the song takes command and will cause even the most stiff-legged listener to at least tap his/her foot. This is one of those songs that you shouldn’t play in your car. You will drive too fast!

Album closer ”The Beginning Of The End” starts quietly and is joined about half-way through by drums that could be distant relatives to those in Kate Bush‘s ”Running Up That Hill”, and ends on a high note with a grandiose string section as the perfect culmination of the album. Epic!

Ath.Lon.” is a remarkable example of how modern synthpop can sound when it’s done by people who keep an eye on the electronic pop gems of the 80s without trying to copy them, but instead lets what was great about that era be an inspiration rather than a template. The other eye watches the present, while at the same time curiously gazing into the future. An ideal recipe for a really good album, as it turns out…

Share Button

Comments are closed.