Subscribe via: RSS

Beborn Beton – “A Worthy Compensation”

Posted on 06 November 2015

Beborn Beton – “A Worthy Compensation”

Format: (Album) CD, BOX (2CD+2xLP)**, Digital
Skivbolag: Dependent Records
Releasedatum: 29 augusti 2015
Genre: Synthpop
Bandmedlemmar: Michael B. Wagner, Stefan Netschio, Stefan Tillmann
Land: Tyskland
Recensent: Jens Atterstrand

 

HemsidaFacebookTwitterLast.fmtidalSpotifydeezergoogleplayitunesDiscogsReverbnation

(English version below)

Egensinnig värdig kompensation i en till synes odödlig genre

När Beborn Beton senast presenterade nytt material på den rätt trista och platta “Fake” 1999 så hade undertecknad i stor utsträckning tappat intresset för bandets musik till förmån för andra band i genren som då verkade mer intressanta.

Debutalbumet “Tybalt” (1993) tillsammans med bandets nästkommande två album “Concrete Ground” (1994) och den lite poppigare “Nightfall” (1996) representerade mycket av nyskapandet och originaliteten som då var absolut nödvändig på en till synes oändligt växande tysk synthpopscen där nya band under några få år ploppade upp likt svampar i marken en regnig höstdag. Genren hade minst sagt blivit ett lågvattenmärke och uttrycket kvantitet före kvalitet låg tyvärr nära till hands när man ser tillbaks på det.

Nu är det hösten 2015 och den Essen-baserade trion gör comeback efter 16 långa år. Efter att ha långtidslyssnat det nya albumet “A Worthy Compensation” är det relativt enkelt att konstatera att gammal nog är äldst när allt kommer kring.

Bandet besitter fortfarande fantastiska låtskrivarkvaliteter och även om “A Worthy Compensation” ljud- och produktionsmässigt inte påminner speciellt mycket om bandets tidiga material utan kanske rör sig mer in mot nutidens mer bekanta synthpopmarker (med hjälp av den tyske synthpops-maestron Olaf Wollschläger) så gör man det fortfarande med en genomgående relativt sällsynt tvist bestående av stor experimentlusta och bandets unika industriella touch. De lyckas med bedriften att faktiskt vara hyfsat egensinniga i en musikgenre som inte alltid tillåter speciellt stora utsvävningar.

Den skitiga råheten bandet visade upp på sina två första album finns fortfarande representerad på “A Worthy Compensation”Arrangemangen rent tekniskt och ljudmässigt har givetvis fått sig en ansiktslyftning och de akustiska elementen är också fler i den nu mycket modernare ljudbilden.

Den på albumet inledande “Daisy Cutter” (som även agerat aptitretare inför albumsläppet) bygger till refrängen upp en massiv ljudkuliss med en i bakgrunden oerhört snygg detaljrikedom. Det dröjer inte många sekunder innan man inser att Stefan Netschio har utvecklats till en riktigt bra sångare jämfört med när han ung och oerfaren skrålade ut textraderna på “Twisted” (1993). Detta understryks på flera ställen på albumet när han med bravur klarar av att leverera en sånginsats som både är tonsäker och kraftfull men samtidigt finessrik och skör när stunden kräver som exempelvis på spår som “Last Day On Earth” och den härligt blippiga “She Cried”.

Albumet radar upp starka refränger och de mer akustiskt kryddade låtarna, som det lätt gitarrdoppade titelspåret “A Worthy Compensation”, samsas fint med genretrogna men ack så starka synthpopnummer som “24-7 Mystery”, “I Believe” och “Terribly Wrong”.

Beborn Beton har verkligen kompenserat med värdighet och “A Worthy Compensation” är ett av årets absolut bästa album i en till synes odödlig genre.

9/10 MÄSTERVERK!

Tracklist

Beborn Beton kompenserar med värdighet

01. Daisy Cutter (05:14)
02. I Believe (04:42)
03. 24/7 Mystery (04:35)
04. Anorexic World (05:10)
05. A Worthy Compensation (05:36)
06. Last Day On Earth (04:26)
07. She Cried (04:52)
08. Was Immer (04:45)
09. Terribly Wrong (04:36)
10. Who Watches The Watchmen (04:51)

 

Bonus tracks (CD2, Box**)

01. Last Day On Earth (Extended Remix) (05:58)
02. I Believe (Version) (05:23)
03. A Worthy Compensation (Daniel Myer Remix) (04:48)
04. Folsom Prison Blues (03:02)
05. I Believe (Babymax Remix) (04:30)
06. Daisy Cutter (Iris Mix) (05:02)
07. 24/7 Mystery (Chuck Mellow Remix) (06:23)

 

(English verion below)

Original worthy compensation in an “immortal” genre

When Beborn Beton released thier last album, the quite dull and flat “Fake” in 1999 I must admit I had lost most of my interest in the band’s music and I had since quite some time started exploring other bands in the genre who at the time seemed more interesting.

The debut album “Tybalt” (1993) along with the band’s next two albums “Concrete Ground” (1994) and the more pop oriented “Nightfall” (1996) represented a lot of innovation and originality that was very much needed in a at the time seemingly endlessly growing German synthpop scene where new bands for a few years popped up like mushrooms in the ground on a rainy autumn day. The genre went into a masshysteria where the expression quantity before quality sadly comes in handy when I look back on these days.

Now it’s the fall of 2015 and the Essen-based trio are making their comeback after 16 long years. After a long listening to the new album “A Worthy Compensation” it is relatively easy to observe that experience beats all when it all comes around.

The band still possesses fabulous songwriting abilities and even though “A Worthy Compensation” sound and production-wise does not remind very much about the band’s early work but more into today’s more familiar synthpop area (with the help of the German synth pop-maestro Olaf Wollschläger) it’s still represents their relatively original input of great experimentation and the band’s unique industrial touch. They manage the feat of actually being quite original in a genre that is not always allowing particularly large excesses.

The gritty rawness the band showed up on their first two albums is still represented on “A Worthy Compensation”. Arrangements may have been technically and sonically given a facelift and the number of acoustic elements are also more represented in their now much more modern sound.

The album opening “Daisy Cutter” (which also acted appetizer before the album release) builds up to the chorus with a massive wall of sound with a background including alot of great detail. It does not take many seconds before you also realize that Stefan Netschio has developed himself into a really good singer compared to when he was young and inexperienced shouted out the lyrics on the likes of “Twisted” back in 1993. This is emphasized at several points on the album when he brilliantly manages to deliver a vocal performance that is both dynamic and powerful yet filled with finess and fragility when the moment requires on trackssuch like “Last Day On Earth” and the delightfully blippy “She Cried” .

The album lines up strong choruses and the more acoustically flavored songs like the light guitardipped title track “A Worthy Compensation” fits well with the more genre faithful but oh so strong synthpop-numbers “24-7 Mystery”, “I Believe” and “Terribly Wrong”.

Beborn Beton have really compensated with dignity and “A Worthy Compensation” is one of this year’s best albums in a seemingly immortal genre.

Share Button

Comments are closed.