Subscribe via: RSS

Black Nail Cabaret – “Harry Me Marry Me Bury Me Bite Me”

Posted on 21 June 2015

Black Nail Cabaret – “Harry Me Marry Me Bury Me Bite Me”

Format: (Album) CD, Digital
Skivbolag: Negative Gain Productions / Basic Unit Productions
Releasedatum: 12 maj 2015
Genre: Cold wave, synthpop
Bandmedlemmar: Árvai-Illés Emese, Tarr Zsófia
Land: Ungern
Recensent: Jens Atterstrand

 

HemsidaFacebookTwitterMyspaceLast.fmtidalSpotifydeezergoogleplayitunesDiscogsBandcampSoundcloudReverbnationYoutubekollapslogga

(English version below)

Stark synth noir som inte skyggar för de svartaste ämnena

Efter debuten med “Emerald City” (2012) så återvänder nu ungerska Black Nail Cabaret med uppföljaren “Harry Me Marry Me Bury Me Bite Me”.

Den här Budapest-baserade kvinnliga duon bildades 2008 och består av sångerskan Árvai-Illés “Emke” Emese och Tarr Zsófia. Bandet beskriver själva (mycket passande) sin musik som experimentell synth noir. Soundet är genomgående väldigt mörkt och minimalistiskt i stil med band som Keluar.

“Harry Me Marry Me Bury Me Bite Me” innehåller än mer svärta än på den softare debuten och de akustiska inslagen är något färre. De raka rytmerna varierar mycket i både stil och tempo när de vilar ovanpå de lika ofta avskalade som kraftfullt välmatade arrangemangen av analoga synthar och mer experimentella inslag.

Den svängiga och väldigt underfundigt kryptiska “The Critical Cult of Dora” (se videon nedan) går till exempel i något av sambatakt. Den refrängstarka och lite tuffare “Satisfaction” är annars ett av spåren med allra störst hitpotential även om det här albumet handlar mer om att bygga upp en helhet än att leverera enskilda låtar.

Sångerskan “Emke”, som för övrigt gästspelade på Daniel Myers projekt Architects senaste album, gör genomgående en stark sånginsats fylld med väl passande smärta och vemod när levererar genomarbetade och väldigt medvetna låttexter som inte skyggar för de svartaste ämnena som kvinnomisshandel och psykiskt lidande.

“Emke” har ett väldigt brett register och stilmässigt påminner hon en del om den forne Yazoo-sångerskan Alison Moyets anslag på hennes senare solomaterial.

Den bestående känslan är att Black Nail Cabaret har hämtad inspiration långt utanför de sedvanliga cold wave och elektroniska popramarna. Jag finner inslag av såväl blues som cabaret, men faktum är att listan av influenser som sannolikt har präglat det här albumet skulle kunna göras väldigt lång.

Att vara nyskapande när det kommer till den här skolan av elektronisk musik är långt ifrån en enkel bedrift. “Harry Marry Me Bury Me Bite Me” är dock ett av de mest originella albumsläppen i genren på länge.

8/10 STRÅLANDE!

Tracklist

black_nail_cabaret

01. Hair (04:36)
02. Blonde (04:04)
03. The Critical Cult Of Dora (04:12)
04. Lovely Girl (05:00)
05. Dance For You (04:56)
06. Satisfaction (04:34)
07. Right On (04:35)
08. Change Me (04:10)
9D. own Again (05:32)
10. The Burial Party (03:38)

 

(English version below)

Strong synth noir that doesn’t shy away from the darkest subjects

After their debut “Emerald City” (2012) Hungarian Black Nail Cabaret now returns with the sequel “Harry Me Marry Me Bury Me Bite Me”.

This Budapest-based female duo was formed in 2008 and consists of singer Arvai-Illés “Emke” Emese and Tarr Zsófia. The band describes (very suiting) their music as experimental synth noir. The sound is consistently very dark and minimalist in a style that reminds of bands like Keluar.

“Harry Me Marry Me Bury Me Bite Me” contains even more darkness than the softer debut and the acoustic elements are also slightly less this time around. The straight rhythms vary widely in both style and tempo when resting on top of the sometimes stripped and sometimes powerfully thick arrangements of analog synths and more experimental elements.

The swinging and very subtle cryptic “The Critical Cult of Dora” (watch the video below) for example, uses kind of a samba style rhythm. The chorus strong and tougher “Satisfaction” is one of the tracks with the greatest hit potential even though this album is more about building a whole than delivering individual songs.

The singer “Emke”, who by the way gueststarred on Daniel Myers’ project Architect’s latest album, consistently delivers a strong vocal performance filled with well fitting pain and sadness when delivering elaborate and very conscious lyrics that in no way shy away from the darkest subjects as violence against women and mental suffering.

“Emke” has a very wide range and style wise she reminds of the former Yazoo singer Alison Moyet’s appropriation on her recent solo material.

The enduring feeling is that Black Nail Cabaret has found out-of-the-box inspiration far beyond the usual cold wave and electronic pop frame. I find elements of both blues and cabaret, but the fact is that the list of influences that are likely to have influenced this album could be very long.

To be innovative and original when it comes to this school of electronic music is far from an easy feat. “Harry Marry Me Bury Me Bite Me” is, however, one of the most original albums in this genre in a long time.

ORDER THIS ALBUM RIGHT HERE!

Share Button

Comments are closed.