Subscribe via: RSS

Morlocks – “The Outlaw Of Fives”

Posted on 02 February 2012

Morlocks – “The Outlaw Of Fives”

Format: (Album) CD, Digital, Spotify
Skivbolag: Non Aligned Media
Releasedatum: 1 december 2011
Genre: Industrial, Gothic, Avantgarde
Recensent: Niklas Hurtig

Ofokuserad medioker svart sörja med några få ljusglimtar

Den svenska elektrorock-kvartetten (eller trion enligt bandets facebooksida) Morlocks som frontas av sångaren Johann Strauss släppte i december det nya albumet “The Outlaw of Fives”.

Morlocks blandar friskt ihop elektroniska beats, elgitarrer och klassiska instrument. Allt detta ihopbundet med mängder av samplingar och en rockig sång, där man varvar manlig och kvinnlig och har ett flyt som påminner om piratvisor eller kanske indisk sång. Vissa spår osar filmmusik och Jean Michel Jarre anno 2005.

“Midnight Report” varvas bakgrundssamplingar liknande de Turmion Kätilöt använder med Ministry-aggressiv sång, allt  avrundat med en köraktig allsångsrefräng värdig ett Power Metal-epos.

Produktionen är bitvis ganska platt och det kan mycket väl tänkas låta bättre live. En del samplingar känner man igen från låtar av bland andra Grendel, Object och Front Line Assembly. Detta är i sig inte någonting negativt, men de fyller inget egentligt syfte då man direkt jämför med hur de passade i originallåtarna.

På det fjärde spåret låter kvartetten väldigt mycket som Project Pithfork gjorde på albumet “Daimonion”. (fortsättning nedan)

“The Conflict Synthesis” tycks ha Juno Reactors mäktiga avslutningslåt “Navras” från albumet “Labyrinth” som inspirationskälla men genomförandet är dock svagt och borde egentligen inte nämnas i samma mening som den senare.

I albumets instrumentala och halvtråkiga avslutningsspår “Consecration” kan man i bakgrunden höra samma sampling som Front Line Assembly använder sig av i den fantastiska “Mortal”.  Samplingen är gjord från filmen “In the Mouth of Madness” med bland andra Sam Neill.

Morlocks har idéerna men dom blandas bort i över- och underproduktion och förmedlas inte till lyssnaren på ett överraskande sätt. För många stilar drar soundet åt olika håll och till slut låter det som en ofokuserad medioker svart sörja med några få ljusglimtar som gnistar till i fjärran. Exempelvis det nionde spåret “Whistling in the Dark”, där albumets övergripande sound sammanfogas väl med gothrockiga gitarrer, körer och en eurodance-klatschig refräng, vilket gör den till det bästa spåret. Som helhet är dock inte “The Outlaw of Fives” en godkänd prestation.

Tracklist

  1. Yet Unnamed Intro  1:42
  2. Midnight Report  7:09
  3. Lover/Enemy  6:18
  4. Non Trigger Man [V.3.0 Juggernaut Mix]  5:09
  5. The Grand Dividing Theory pt. I  3:31
  6. The Grand Dividing Theory pt. II  4:34
  7. Happy Day in Zombietown  5:53
  8. Man of God  1:35
  9. Whistling in the Dark  7:13
  10. The Conflict Synthesis  9:06
  11. Consecration  6:39
Share Button

Comments are closed.